5 programów do animacji interfejsów

5 programów do animacji interfejsów

Umiejętność zaprojektowania animacji interfejsów bardzo się przydaje. Dobrze zaprojektowane interakcje z poszczególnymi elementami interfejsu potrafią dodać aplikacji trochę rumieńców, usprawnić użyteczność i bardziej zaangażować użytkowników do dalszego korzystania z produktu.

Jeżeli projektujemy interfejs, siłą rzeczy musimy myśleć też w jaki sposób będzie zachowywał się po najechaniu kursorem, kliknięciem, tapnięciem i podobnymi akcjami. Coraz więcej programów pozwala nam już podobne efekty wprowadzać do swoich projektów, co nie tylko przyspiesza naszą pracę, ale również ułatwia współpracę i komunikację z zespołem.

Dzisiaj pokażę Wam 5 programów, które mogą Was zainteresować i sama chętnie posłucham o nich Waszych opinii. A może macie lepszych kandydatów?

After Effects

PC/Mac / płatny / trial: 7 dni / strona produktu

after effects animacje
After Effects to taki… klasyk. Potężna maszynka do animacji, w której możecie zrobić wszystko. Ale After powstał po prostu, jako program do animacji, więc dla wielu projektantów interfejsów, będzie to trochę przerost formy nad treścią. After (jak każdy z programów Adobiego) świetnie się sprawdzi w połączeniu z Photoshopem czy Illustratorem, więc jeśli projektujecie w jednym z nich, przeniesie interfejsu do animacji nie powinno być dużym kłopotem.

After najlepiej sprawdzi się do animacji rozbudowanych i animowanie drobnych, „interaktywnych” elementów nie jest takie zautomatyzowane jak w przypadku dedykowanych do tego programów.

Principle

Mac / płatny / trial: 30 dni / strona produktu

animacje interfejsow
To było moje odkrycie zeszłego roku. Principle zrobił na mnie niezłe wrażenie i mogliście przeczytać o tym w jednym z wpisów UI Tools na blogu. To świetny program do robienia prostych animacji, a przy tym jest prosty w obsłudze. Jeżeli mieliście do czynienia kiedyś z Flashem to już w ogóle łezka w oku, bo animacja klatek kluczowych na osi wygląda bardzo podobnie.

Principle jest dobrym uzupełnieniem Sketcha, którego pliki można wgrać do Principle i pracować na stworzonych wcześniej grafikach, odpowiednio je animując.

Flinto

Mac / płatny / trial: 14 dni / strona produktu

program do animowania interfejsu

Flinto to drugie z moich zeszłorocznych odkryć, niestety również dostępne tylko na maki. I jest dla mnie mocnym konkurentem Principle. To, co jednak wyróżnia go na tle innych programów to sposób animacji. Przyzwyczajona do klasycznych widoków osi czasu, musiałam chwilę poklikać żeby przyzwyczaić się do rozwiązania proponowanego przez twórców Flinto. Tu, jak u poprzednika, możemy animować pojedyncze elementy i przejścia między ekranami, bardzo uproszczono też ustawienia animacji scrolla. Szybkość ustawiania animacji i dość prosta obsługa jest mocnym plusem Flinto.

Flinto ma jeszcze jedną przewagę, oprócz animacji, stworzymy w nim cały prototyp, więc spokojnie możemy korzystać tylko z jednej aplikacji, aby stworzyć swój projekt – to jego duży plus. Więcej o programie również mogliście przeczytać już na blogu.

Framer

Mac / płatny / trial: 14 dni / strona produktu

framer animacje
Nie jestem chyba największą fanką robienia animacji we Framerze, ale wynika to raczej z moich przyzwyczajeń. We Framerze animujemy w trochę inny sposób niż w klasycznych programach do animacji. Interakcje i ruch dodajemy w konsoli, która opiera się na kodzie. Jeżeli ktoś pracuje na co dzień w tym programie, buduje w nim interfejs, a potem przechodzi do tworzenia animacji, to z pewnością będzie mu łatwiej. Ja przyznam szczerze, trochę gubiłam się w jego interfejsie i przez to chyba nie polubimy się na dłużej.

Niemniej jednak animacje we Framerze można zaprojektować i wyklikać. A znalazł już całkiem sporą grupę fanów, więc skorzystacie również z pomocy rosnącej społeczności (min. na Facebooku).

ProtoPie Studio

PC/Mac/ płatny / trial: do 18 dni / strona produktu

protopie animacje
Na sam koniec zostawiłam sobie ProtoPie Studio. O tym programie słyszałam już od kilku osób, ale osobiście nie poświęciłam mu ani chwili. Ale skoro jest podobno na Windowsa i można w nim zanimować interfejs, to znaczy, że trzeba go sprawdzić! No i sprawdziłam. I pierwsze wrażenie, to było, łał. Taki trochę Sketch na Windowsa. Bo faktycznie, pomijając ciemny interfejs, Sketcha i podobne aplikacje mocno przypomina.

PtotoPie to program do tworzenia prototypów, więc nie ogranicza się do samych animacji. Ma kilka fajnych opcji, które będę jeszcze testować przy okazji serii UI Tools. W tym programie zanimujemy pojedyncze elementy interfejsu, a także możemy ustawić rodzaje przejść między poszczególnymi ekranami. Jedyny problem jaki widzę w przypadku tego programu, to ograniczone możliwości eksportu. W tej chwili możemy jedynie wgrać projekt do chmury i podzielić się linkiem z klientem lub resztą zespołu. Jeżeli chcemy nagrać interakcje i animacje, będziemy musieli użyć do tego dodatkowego oprogramowania do nagrywania ekranu.

ProtoPie daje mi jednak nadzieję na lepszą przyszłość aplikacji tworzonych pod projektowanie interfejsów na Windowsa. I szczerze liczę na to, że doczeka się mocnej konkurencji.

Co jeszcze do animacji interfejsów?

Czy znacie jeszcze jakieś programy warte uwagi, pod kątem animacji interfejsów zwłaszcza? A może używacie do tych programów jakichś wyjątkowych wtyczek, które przyspieszają Waszą pracę?